Olivera Miloš Todorović: Ne pristajem da nam amputiraju duh

Nepristajanje je moralni koncept života Umetničke produkcijske grupe ShockART, kaže za Objektiv novinarka i TV autorka

Olivera Miloš Todorović
Miodrag Trajković

Povodom 25 godina Umetničke grupe ShockArt u Kinoteci su prikazani dokumentarni serijali i filmovi ove produkcije. To su filmovi koji se bave afirmacijom života žena iz osetljivih grupa koje utiču na osnaživanje drugih žena (’’Ispod površine’’, ’’Svetionik’’), o osetljivoj grupi dece koji su marginalizovani, diskriminisani ( ’’Drvo života’’, ’’Izlazak iz…’’), uspostavljanju novih odnosa između mladih u regionu bivše Jugoslavije (’’Nedovršena simfonija’’), razrešenje dileme globalizacije i očuvanja srpskog identiteta, promene tradicionalnih zabluda duboko ukorenjenih u naš mentalitet (TV serijali ’’Sofa’’, ’’Nepristajanje’’).

 

Dugo si u novinarstvu, da li je pravljenje dokumentaraca samo nastavak ili to doživljavaš kao nešto sasvim drugačije?

 

Radio je moj izvorni medij. Gosti radijske emisije ’’Fras u šupi’’ koja se emitovala na radiju Studio B, a kasnije i na B92,  ličnosti sa intelektualnim, profesionalnim i moralnim integritetom, obrazlagali su svoje viđenje naše stvarnosti i sveta. Oni su branili individualitet, kreativnost i modernitet. Muzika je bila neka vrsta poslednjeg skloništa, poslednji znak prepoznavanja koja je u FRASU, pre 25 godina, objedinila individualce koji smo, umesto da se razmahnemo, tražili slične da se sabijemo.

 

 

Foto: Miodrag Trajković

 

 

Koliko je tesko praviti dokumentarce danas u Srbiji?

 

Ceo život je projekat. Nemam vremena za sumiranje doživljaja. Ali, zato, ne posustajem u preispitivanju. Da li dobri i pravedni pomeraju svet, da li se isplati biti Don Kihot? Kako pobediti novokomponovanu duhovnost i političku zloupotrebu tradicije?

 

Koje teme te inspirišu?

 

Želim da teme dokumentarnih TV serijala  približim i svrstam u red „svakodnevnih, važnih društvenih oblasti“, zaobilazeći medijske manipulacije koje forsiraju senzacije. Umesto apatije i pasivnosti, verujem i da pojedinačne priče ljudi mogu da utiču na naše samopouzdanje i veru da možemo kao pojedinci da donesemo promenu. Moj najlepši doživljaj prikazan u serijalu ’’Izlazak iz…’’ je iskustvo hraniteljke Branislave i Bojane koja je posle 15 godina provedenih u Kulini, prvi put osetila sneg. Nekada je i empatija koja nam često nedostaje dovoljna za promenu.

 

Foto: Miodrag Trajković

 

Ima li nade za bolje društvo ili smo potpuno dezorijentisani?

 

U vreme kada se ozbiljno pitam nije li čovečanstvo propali eksperiment, ovakav materijal pokazuje da nam treba dati jos neku šansu.
Kakve smo samo divne porodice i ljude našli i predstavili! A još i izgledaju kao filmske zvezde. Ona plava žena koja je usvojila Bojanu, izgleda k’o Kim Basinger. U vreme potpune dezorijentisanosti, mislim da način obrađivanja teme divno usmerava pažnju.

 

Šta zelis da poručis svojim radom?

 

Želim da teme dokumentarnih TV serijala  približim i svrstam u red „svakodnevnih, važnih društvenih oblasti“, zaobilazeći medijske manipulacije koje forsiraju senzacije. Predstavila bih svoje prijatelje u Srbiji – stručnjake, sa zavidnim biografijama, koji ne mogu da nađu posao, jer su mnogo lepo vaspitani, jer ne koriste reči “ispoštovati” i “svaka čast”.  Kategorije kao što su pristojnost, vaspitanje, poštovanje ne žive u našem mimikrijskom svetu. Ljudi sa ozbiljnim biografijama nemaju šta da jedu!

 

Kakve su reakcije na tvoje dokumentarce i koliko ljudi misle da su to nedostižni ciljevi?

 

U postizanju “nemogućih ciljeva”, značaj podržanih projekata ShockART je veliki. Moji saradnici, direktor fotografije Miodrag Miki Trajković, Dragan Protić iz umetničke grupe ŠKART, nezamenjivi dizajner zvuka Robert Klajn sa kojima radim od početka, imaju smisla za ljude, za emocije, ostaju verni suštini, razumeju zašto nešto snimamo i zašto nekog baš tako snimamo.

 

Foto: Miodrag Trajković

 

 

Koliku snagu danas imaju dokumentarni filmovi?

 

Imam tu idealističko-naivnu potrebu da i dalje verujem da se ljudi razvijaju, pa to važi i za dokumentarni film. Poslednjih godina forsiram misao povezivanja i pripadanja, pa bih istražila vrednosne orijentacije mladih u regionu, čija su razmišljanja uslovljena i obeležena drugačijim društvenim, ekonomskim i kulturnim okruženjem. Teme su, uvek, nasleđe, stereotipi, različitosti, predrasude. Zanimaju me vrednosna opredeljenja predstavnika generacije XXI veka, kao i želja da se angažuju.

 

 

 

Šta znači ’’Nepristajanje’’, na šta ne pristaješ?

 

U vreme fizičke zatvorenosti i najave duhovne čamotinje, nepristajanje je bio jedini mogući izlaz, da se pobunimo i da kažemo, a ne da ubeđujemo sebe da je to normalan život koji živimo. Intervjui gostiju radijske emisije Fras se širi, u knjizi ”Nepristajanje”, raspravljali su o tome da li je patriotizam individualno osećanje, o strahovanjima da će doći vreme u kojem će svako ko pije „koka-kolu” biti izdajnik, da li je moguća apsolutna diktatura, da li je u Srbiji moguća promena? Nepristajanje je haiku i za sledeću godinu. Nastavkom projekta NEPRISTAJANJE, podstičem i vaše učešće u daljem stvaranju sadržaja, u čuvanju smisla. Nepristajanje je odgovor na pitanje da li smo pristali da nam amputiraju duh.

 

Foto: Olivera Miloš Todorović

 

 

Kakve su nove generacije?

 

Angažovanje i učešće novih generacija u promeni sveta, svakodnevno demantuju moje mišljenje – ne gledaju svet kao nešto što može da se promeni i učini boljim, nego svet gledaju kao nešto čemu se treba prilagoditi, I da, ono što smo imali mi, oni danas nemaju. To je nada.

 

 

 

Umetnička produkcijska grupa ShockART dobila je nagradu u Japanu za dokumentarni film ’’S puta u nemoguće’’
Gold Award na video festivalu u Tokiju, 6 kilograma tešku, meni najdražu, osvojenu nagradu, neverovano napravljenu metalnu pesnicu na   mermernom postolju, htela sam da uzidam i koristim kao čiviluk. Morala sam da se predomislim, jer su mi prijatelji rekli  da je to ismevanje   priznanja. A priznanja kod nas ne otvaraju ništa, mogu samo da smetaju, kaže Olivera Miloš Todorović.

 

 

 

Snežana Đorđević

Izvor: 0bjektiv

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar